Hoe is Scouting St. Odulphus ontstaan?

Het was 5 juni 1935. Jacques Priem besloot samen met een kapelaan uit Oirschot een Verkennersgroep te starten. Tien verkenners sloten zich aan en de St. Odulphusgroep was geboren. De opkomsten werden gehouden op de zolder van een schuur. Met de Verkennerswet in de buurt en hun breed gerande hoeden op het hoofd, gingen de Verkenners op zomerkamp om het 'spel van verkenner' te spelen, die Lord Baden Powell beschreven had.

In 1947 richtte Akela van Esch de Welpenhorde op, zodat er nog meer jongens mee konden doen aan het Scoutingspel. Kort daarna is de katholieke meisjes gilde opgericht door Maria Castelijns. Nu mochten dus ook meisjes meedoen met het Scoutingspel. De meisjes was nog wel een aparte tak en hoorde officieel nog niet bij de St. Odulphusgroep. Dit kwam pas later.

In de daaropvolgende jaren is Scouting Oirschot flink gegroeid en in de jaren 1970-1980 was de huisvesting een probleem. Met vereende krachten van vele vrijwilligers en in samenwerking met de gemeente werd in 1982 "'t Odulphuis" geopend. Deze mooie stenen blokhut was, samen met alle enthousiaste leden en leiding de basis om te groeien tot een ongekende hoogte. Scouting Oirschot groeide naar 240 leden en leiding.

Eind jaren '90. De St. Odulphusgroep groeide uit hun "Odulphuis", dus er werden plannen gemaakt voor nieuwbouw. Rondom het "Odulphuis" werd een uitbreidingsplan ontwikkeld voor wonen, dus ons "Odulphuis" ging weg. In 4 jaar tijd is het plan tot de nieuwe "Odulphushoeve" op de huidige locatie aan de Eindhovensedijk tot stand gekomen. In 2004 is dit prachtige gebouw met ruim 1100 m2 onder de kap en een mooie speelruimte eromheen geopend. Ruim 200 vrijwilligers, sponsoring uit alle hoeken van het bedrijfsleven en diverse fondsen hebben gezorgd dat wij vandaag de dag gebruik kunnen maken van een prachtige accommodatie.

In de loop der jaren is Scouting Oirschot opgesplitst in een stichting en een vereniging. Stichting Scouting Oirschot draagt zorg voor het onderhoud en het beheer van onze prachtige "Odulphushoeve".